Ladingdiefstal – Modus Operandi (MO)

De modi operandi (Latijn, manier van werken) van ladingdieven zijn helaas niet op één hand te tellen. De experten van KVDS.be komen een grote variatie tegen in de behandelde dossiers. Het zeilsnijden is een bekende en veelvoorkomende werkwijze die ladingdieven toepassen, maar de modus operandi (enkelvoud) beperkt zich echter niet tot deze werkwijze!

In een tweedelig artikel duiken we wat dieper in de wereld van deze verschillende werkwijzen.

Dit eerste artikel behandelt de cijfers en definities omtrent de modi operandi en noemen we enkele ‘weetjes’ omtrent de cijfers in België.

In een tweede artikel (wat binnenkort volgt) benoemen we enkele specifieke strategieën die de aandacht verdienen en geven we enkele tips hoe bedrijven dergelijke vormen van ladingdiefstal tegen kunnen gaan.

Modus Operandi

Het TAPA Cargo Theft Annual Report 2020 geeft het volgende overzicht in zake de verschillende modi operandi:

Modus Operandi Definitie
Forced Stop Wegversperring; Van de weg afrijden; ‘Drive-by shooting’.
Deceptive Stop Fake politie wegversperring; Nep-wegwerkzaamheden; Omleiding hoofdroute; Lifter; Nep-ongeval; ‘Gestrande’ voertuigen; ‘Bump and rob’.
Violent & Threat with Violence Het gebruik van geweld (bewapend/onbewapend); Dreiging met geweld; Afpersing.
Deception Zich voordoen als klant/chauffeur/magazijnmedewerker; ‘Around the corner’; Wijziging leveringsgegevens; Frauduleuze leverings- of vrijgavedocumentatie.
Intrusion Inbraak voertuig/magazijn; zeilsnijden; Verbreken slot/zegel.
Internal / insider Actieve betrokkenheid bij diefstal door medewerker(s) of chauffeur(s)
ladingdiefstal
ladingdiefstal

Type incident

Naast bovengenoemde, algemene typeringen voor de ‘modus operandi’ noteert het TAPA Cargo Theft Annual Report 2020 ook een reeks aan diverse varianten/types die ladingdieven gebruiken om goederen in-transit of in magazijnen te stelen, waaronder:

  • ‘Blue lights’, men doet zich voor als politie- of verkeersdiensten
  • GPS ‘jammers’ om volgsignalen van voertuigen of lading te blokkeren
  • Online vracht-uitwisselingen om vaak ook tegen lage kostprijs transportdiensten aan te bieden
  • Gebruik van valse documentatie om lading te kunnen afhalen

Voor de data-registratie voor het IIS-registratiesysteem maakt TAPA gebruikt van diverse types aan incidenten, waaronder ‘Hijacking’, ‘Robbery’, ‘Fraud’ en diverse vormen van ‘Theft’ (‘Theft from or of Vehicle).

Voor een uitgebreide omschrijving verwijzen wij naar de beschreven definities, te raadplegen via de website van TAPA.

België

Volgens de databank van TAPA (IIS) was ook in België voor 2020 en 2021 de meest voorkomende modus operandi ‘Intrusion’ (= indringing). Uiteraard een breed begrip maar bij deze werkwijze wordt er lading gestolen uit een voertuig/trailer/magazijn. Ook voor de TAPA-data uit de gehele EMEA-regio (zie eerder genoemd) is de meest voorkomende modus operandi ‘intrusion’ (indringers breken in voertuig/trailer/magazijn om toegang te krijgen tot lading), dit is voor België dus niet anders.

In 2020 was er volgens de TAPA-cijfers slechts 1 melding voor een ‘deceptive pick up’ waarbij in casu de container werd afgehaald door een frauderende vervoerder. Ook was er slechts 1 melding van een ‘violent & threat with violence’ geval, hierbij werd de beveiliger onder bedreiging van wapens gedwongen het magazijn te openen en de alarmen uit te schakelen.

Een grote klapper werd gemaakt op 30 september 2020 waar voor €1 miljoen aan speelgoed en games werd gestolen uit een boxtrailer op een onbeveiligde parkeerplaats in Grace-Hollogne.  De dieven hadden een gat gemaakt in de deuren en doos per doos verwijderd, dus sprake van ‘intrusion’.

Rens de Visser

Rens de Visser

Private detective

KVDS.be verricht (diepgaand) onderzoek met in-house privédetectives, desgewenst ook ‘online’ (Open Source Intelligence) en daar waar nodig maken we gebruik van externe firma’s voor o.a. het ‘geautomatiseerd’ zoeken naar gestolen objecten.

Heeft u als verzekeraar, makelaar of logistiek dienstverlener te maken (gehad) met ladingdiefstal? Contacteer dan KVDS.be met de vraag naar de mogelijkheden van onderzoek.